Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Poradni odbywa się
w poszczególnych działach uwzględniających wiek dziecka
i specyficzne dla danego okresu rozwojowego trudności.
Dział opieki nad dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszy
Na pracowników działu składa się zespół psychologów i pedagogów pracujących na rzecz małego dziecka. Zajmujemy się diagnozą, wczesnym wykrywaniem zaburzeń rozwojowych, terapią i wspieraniem rozwoju dzieci od urodzenia do 7 roku życia lub do czasu podjęcia nauki szkolnej. Udzielamy porad wychowawczych i wspieramy rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów, na jakie napotykają towarzysząc dziecku w pierwszych, bardzo ważnych dla dalszego rozwoju, latach.
Do głównych zadań działu należy:
-
Diagnoza psychologiczno - pedagogiczna:
-
ocena poziomu rozwoju psychomotorycznego;
-
diagnoza możliwości intelektualnych, zaburzeń emocjonalnych, trudności wychowawczych;
-
badanie modelu lateralizacji;
-
przesiewowe badania lateralizacji i słuchu fonemowego prowadzone na terenie placówek;
-
Sporządzanie opinii po badaniach.
-
Orzekanie o odpowiednich formach kształcenia i formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
-
Terapia psychologiczno-pedagogiczna:
-
terapia zaburzeń emocjonalnych i trudności wychowawczych;
-
terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych;
-
indywidualne zajęcia stymulujące rozwój poznawczy i emocjonalny dziecka;
-
terapia usprawniająca zaburzone funkcje wzrokowe i słuchowe;
-
zajęcia rozwijające umiejętności grafomotoryczne;
-
grupowe zajęcia stymulujące rozwój poznawczy i emocjonalno - społeczny dzieci (np. grupowe zajęcia dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne).
-
Interwencja kryzysowa w przypadkach nagłych, niecierpiących zwłoki.
-
Indywidualne konsultacje dla rodziców, co do wychowawczego prowadzenia dziecka.
-
Indywidualne konsultacje dla rodziców dzieci z nieprawidłowościami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi.
-
Konsultacje dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów z podległych placówek.
-
Sieć współpracy z placówkami przedszkolnymi.
-
Spotkania z rodzicami na terenach placówek – prelekcje i warsztaty.
Z myślą o najmłodszych dzieciach Poradnia dysponuje nowoczesną i w pełni wyposażoną salą diagnostyczno – terapeutyczną.
Dział opieki nad dzieckiem w wieku szkolnym
Nasz zespół składający się ze specjalistów psychologów i pedagogów, zajmuje się udzielaniem pomocy dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych oraz ponadgimnazjalnych. Pomagamy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, emocjonalnych, wychowawczych i społecznych. Wspieramy zarówno uczniów, jak również ich rodziców i nauczycieli.
Do zadań działu należą w szczególności:
-
Diagnoza trudności szkolnych oraz rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego dzieci.
-
Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna przyczyn trudności w uczeniu się, zaburzeń zachowania, trudności wychowawczych, zaburzeń emocjonalnych.
-
Indywidualna terapia pedagogiczna.
-
Indywidualna terapia psychologiczna.
-
Terapia metodą EEG Biofeedback.
-
Indywidualne zajęcia stymulujące rozwój poznawczy i emocjonalno – społeczny dziecka.
-
Orzekanie o odpowiednich formach kształcenia i formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
-
Indywidualne konsultacje dla rodziców co do wychowawczego prowadzenia dziecka, (w celu podniesienia jakości sprawowania funkcji rodzicielskich, stymulacji rozwoju dzieci, wsparcia psychologicznego i pedagogicznego).
-
Indywidualne konsultacje dla rodziców dzieci z nieprawidłowościami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi.
-
Indywidualne porady i konsultacje dla rodziców uczniów zdolnych lub mających trudności w nauce.
-
Poradnictwo rodzinne – psychoedukacja z zakresu problematyki rodzinnej, interwencje i spotkania rodzinne.
-
Interwencja kryzysowa – grupowa i indywidualna pomoc dla osób po traumatycznych przeżyciach, świadków i uczestników wypadków, świadków i ofiar przemocy; praca nad problemami śmierci bliskich, chorób terminalnych, zachowań suicydalnych oraz innymi.
-
Doradztwo i konsultacje dla wychowawców, nauczycieli i rodziców w sprawie omawiania szkolnych problemów uczniów.
-
Zajęcia warsztatowe dla rodziców rozwijające umiejętności wychowawcze wg programu „Szkoła Dla Rodziców”.
-
Zajęcia warsztatowe o charakterze profilaktycznym i interwencyjnym dla dzieci i młodzieży realizowane na terenie szkół i poradni.
Dział logopedyczny:
Zespół specjalistów logopedów udziela pomocy dzieciom diagnozując wady wymowy i wspierając rozwój mowy na każdym etapie rozwoju.
Do zadań działu należą:
-
Wczesna diagnostyka poziomu rozwoju mowy.
-
Prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania lub zmniejszania zaburzeń mowy i zaburzeń komunikacji językowej.
-
Wczesna stymulacja rozwoju mowy.
-
Ocenianie i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wskazań logopedycznych.
-
Ustalanie logopedycznego postępowania korekcyjno – terapeutycznego.
-
Terapia wad i zaburzeń mowy.
Prowadzenie przesiewowych badań słuchu, mowy prowadzonych na terenie placówek
-
Indywidualne konsultacje dla rodziców dotyczące rozwoju mowy ich dzieci.
Dział poradnictwa zawodowego:
Prowadzimy metodyczne i merytoryczne wsparcie dla uczniów w zakresie planowania kształcenia
i kariery zawodowej. Pomagamy młodzieży kształtować ich świadomość zawodową poprzez diagnozę predyspozycji edukacyjno – zawodowych, udostępnianie i upowszechnianie informacji o strukturze szkół, sieci placówek oświatowych, kierunkach kształcenia oraz dróg uzyskiwania kwalifikacji zawodowych. Udzielamy pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji oraz uzdolnień ich dzieci i uczniów.
Do zadań działu należą w szczególności:
-
Badania diagnostyczne:
-
uczniów z ograniczeniami zdrowotnymi w wyborze zawodu i kierunku kształcenia;
-
kandydatów do nauki zawodu, którzy nie ukończyli szesnastego roku życia;
-
uczniów z trudnościami w nauce w celu skierowania ich do nauki w gimnazjum przysposabiającym do pracy;
-
uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych pod kątem pomocy w planowaniu kształcenia
i kariery zawodowej; -
zajęcia aktywizujące młodzież do samodzielnego wyboru zawodu mające na celu pomoc uczniom
w planowaniu ścieżki edukacyjno – zawodowej i konstruowaniu przebiegu kariery; -
zajęcia grupowe na terenie szkół dla uczniów trzecich klas gimnazjum, dotyczące wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
-
grupowe badania uczniów trzecich klas gimnazjum pod kątem wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej;
-
grupowe badania uczniów szkół ponadgimnazjalnych dotyczące wyboru kierunku studiów lub szkoły policealnej;
-
diagnoza predyspozycji edukacyjno – zawodowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych
w placówkach macierzystych.
-
Wspieranie działań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego poprzez służenie informacjami
i konsultacjami dla psychologów, pedagogów szkolnych, doradców zawodowych zatrudnionych
w szkołach oraz innych nauczycieli
-
współpraca ze Środowiskowym Hufcem Pracy i z przedstawicielami urzędów pracy oraz instytucji rynku pracy w podejmowaniu i realizowaniu inicjatyw na rzecz zatrudnienia oraz rozwoju poradnictwa zawodowego w ramach uczestnictwa w Lubuskim Pakcie na Rzecz Zatrudnienia.
Dział orientacji i poradnictwa zawodowego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Nowej Soli wyposażony jest w pięciostanowiskową pracownię komputerową dla uczniów oraz w urządzenia audiowizualne. Młodzież ma
możliwość korzystania z banku informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych danemu poziomowi kształcenia – aktualizowanych na bieżąco informatorów o strukturze szkół, sieci placówek oświatowych, kierunkach kształcenia
oraz drogach uzyskiwania kwalifikacji zawodowych.
Poradnia stale współpracuje ze środowiskiem lokalnym, z władzami samorządowymi, instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży. Wychodząc na przeciw potrzebom środowiska pracownicy poradni udzielają konsultacji dla kuratorów sądowych, pracowników policji i opiekunów społecznych. Na bieżąco współpracują z Urzędem Miasta w Nowej Soli, Starostwem Powiatowym, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci itp. Udzielają pomocy merytorycznej przy konsultowaniu programów profilaktycznych.
Regularnie organizujemy i prowadzimy:
-
indywidualne poradnictwo, konsultacje w ramach dyżurów pracowników merytorycznych
w poradni; -
konsultacje dla nauczycieli i wychowawców;
-
regularne spotkania konsultacyjno – informacyjne z pedagogami szkolnymi i dyrektorami placówek; spotkania w ramach sieci współpracy i zespołu samokształceniowego;
-
dni pomocy psychologiczno – pedagogicznej i logopedycznej na terenie poradni i placówek szkolnych;
-
prelekcje dla rodziców na terenach placówek oraz w poradni.
Opiniowanie i orzecznictwo
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje następujące opinie:
-
Ocena poziomu rozwoju psychomotorycznego, rozwoju mowy dziecka i modelu lateralizacji;
-
Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
-
Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
-
Objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w przedszkolu;
-
Objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w szkole lub placówce;
-
O potrzebie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia;
-
Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową, afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, w tym zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego;
-
Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
-
Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych ucznia;
-
Dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu dojrzałości, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
-
Udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
-
Przyjęcie ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
-
Pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej;
-
Zezwolenie na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
-
Brak przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
-
Inne, określone w odrębnych przepisach.
W poradni działa również Zespół Orzekający, który wydaje:
I. Orzeczenia w sprawie:
-
Kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, w tym:
-
niedosłyszących i słabo słyszących;
-
niewidomych i słabo widzących;
-
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
-
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym;
-
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
-
z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
-
zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
-
niedostosowanych społecznie.
-
Indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej).
-
Indywidualnego nauczania (dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły).
-
Zajęć rewalidacyjno – wychowawczych (dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
w stopniu głębokim)
II. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
W skład Zespołu Orzekającego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Nowej Soli wchodzą:
-
dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,
-
psycholog – opracowujący diagnozę psychologiczną,
-
pedagog - opracowujący diagnozę pedagogiczną,
-
logopeda - opracowujący diagnozę logopedyczną,
-
lekarz konsultant.
Ubiegając się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego lub opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju należy:
-
złożyć wniosek o wydanie stosownego orzeczenia lub opinii, w którym uzasadnia się potrzebę objęcia dziecka daną formą pomocy (jeśli dziecko było badane w poradni);
-
w przypadku gdy dziecko nie było wcześniej badane należy złożyć wniosek o przeprowadzenie badań diagnostycznych, stawić się wraz z dzieckiem na określone badania specjalistyczne: psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne w wyznaczonym terminie, a następnie złożyć wniosek o wydanie orzeczenia;
-
dołączyć do wniosku stosowne zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia dziecka (na druku wyznaczonym przez poradnię), wydane przez lekarza specjalistę w danej dziedzinie, określające istniejącą niepełnosprawność lub zasadność indywidualnego nauczania.
W przypadku konieczności uzupełnienia dokumentacji rodzic zostanie o tym poinformowany osobiście lub pisemnie.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych:
Niektórzy uczniowie mają prawo do dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i maturalnego. Są to dzieci:
-
ze specyficznymi trudnościami w nauce;
-
niesłyszące i słabo słyszące;
-
niewidome i słabo widzące;
-
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
-
z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
-
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
-
ze sprzężonymi niepełnosprawnościami (więcej niż jedną niepełnosprawnością);
-
niedostosowane społecznie;
-
zagrożone niedostosowaniem społecznym.
Dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu może nastąpić w oparciu
o orzeczenie lub opinię wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną lub zaświadczenie lekarskie dostarczane bezpośrednio do szkoły.